Maataloustuet ja virkamiesten epäpätevyys
Maataloustuista voi olla montaa mieltä. On kuitenkin törkeää viljelijöitä kohtaan, että valtion viraston epäpätevyys uhkaa ajaa suuren joukon alan yrittäjiä ahdinkoon ja pahimmillaan konkurssiin. Pelkästään se, että viime vuoden tukia joudutaan maksamaan tänä vuonna, on häpeällistä. Siitä voidaan kuitenkin osaltaan syyttää EU:n byrokratiaa ja asia oli tiedossa hyvissä ajoin.
Nyt tukien maksatuksesta myöhästytään viikoilla tai kuukausilla. Mikä olikaan myöhästymisen syy? Tietojärjestelmien toimimattomuus ja muutostöiden myöhästyminen. Tällaiset, viraston omissa käsissä olevat, asiat eivät voi jaa yrittäjiä konkurssiin. Viraston olisi pitänyt pystyä varmistamaan vastuullaan olevien asioiden hoituminen etukäteen. Jos tietojärjestelmä ei toimi, olisi maksatukset pitänyt hoitaa tarvittaessa vaikka käsipelillä. Suomessa on n.60 000 maataloustukien sajaa ja näistä reilu 50 000 yrityksiä tai yksityishenkilöitä. Ainakin näiden viimeksi mainittujen tuet olisi pitänyt saada yli puolen vuoden aikana maksuun Maaseutuviraston 220 työntekijän voimin ja jos ei työvoima riitä, tulisi Maa- ja metsätalousministeriön varmistaa viraston riittävä resursointi hallinnonalan 5000 työntekijän joukosta.
Tämän mittaluokan virheitä (yli 200 mijoonaa) ei voi kuitata pelkällä olankohautuksella. Kokonainen virasto on epäonnistunut ydintehtävässään ja ministeriö viraston toiminnan valvonnassa.
Ministeri Kimmo Tiilikaisen, Maa- ja metsätalousministeriön johdon ja Maaseutuviraston johdon ei voida antaa jatkaa tehtävässään. Epäonnistumisilla ja laiminlyönneillä on oltava seuraus. Sivistysvaltiossa nämä henkilöt ymmärtäisivät erota oma-aloitteisesti.
ps. Maataloustukien totaalinen uudistaminen, niin että byrokratia minimoidaan ja nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa korostunut huoltovarmuus saadaan varmistettua, tulisi olla hallituksen norminpurkuhankkeen kärkikohteena.
Suomen virkamiesten laatu on korvattu määrällä ja näkyy kaikessa toiminnassa.
Ps. Komea Massikka. Onko 185?
Ilmoita asiaton viesti
Kysy Ministeriltä Massikasta 😉
Ilmoita asiaton viesti
Se on kyllä uskomatonta, ettei 220 henkilön virasto saa yhtä tietojärjestelmäpäivitystä aikataulutettua kunnolla.
Ilmoita asiaton viesti
#4
Virasto ei ole tehtäviensä tasalla ja pitää lopettaa. Viimeinen sammuttaa valot.
Toimitiloista voi tehdä pienasuntoja.
Ilmoita asiaton viesti
Kotimaisilla tuilla kotimainen traktori…..
Ilmoita asiaton viesti
Vanhat Valmetit on yllättävän kalliita, jos siis pienen avotraktorin haluaa.
Ilmoita asiaton viesti
Pari lähdelinkkiä:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka-ja-t…
http://yle.fi/uutiset/mtk_masinoi_traktorimarssin_…
Ilmoita asiaton viesti
Maaseutuvirastoa voi hyvin verrata maahanmuuttovirastoon. Toiminnan tehottomuutta peitellään, kun tehdään virheitä – saadaan virastoon lisää rahaa ja henkilökuntaa.
– Kummassakaan tapauksessa yksikään virkamies ei joudu minkäänlaiseen vastuuseen – ketään ei edes eroteta.
– Maaseutuviraston kyvyttömyys johtaa tietojärjestelmän uudistamista on ollut tiedossa jo muutaman vuoden – mitään muutoksia ei kuitenkaan tehdä, johtajien kykyä ei arvioida eikä kukaan eroa.
– Maaseutuviraston lisäksi maanviljelijöiden papereita pyöritellään myös Maa- ja metsätalousministeriössä, ELY-keskuksissa, Evirassa, Ympäristöministeriössä, kuntien maaseutupalveluissa ja Leader-toimintaryhmissä.
– Tietääkö kukaan virkamiesten todellista lukumäärää?
Ilmoita asiaton viesti
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla 5000 henkeä töissä.
Osa kyllä ihan suorittavan portaan hyödyllisissäkin töissä.
Näitä järjestelmä ongelmia on valtion lafkoilla koko ajan ja usein ne toiminnassakin olevat systeemit ovat surkeita. Trafi ja Poliisi tulevat hirveimpinä esimerkkeinä mieleen.
Ilmoita asiaton viesti
Se on yksi virkamies per kymmenen maanviljelijää. Lisäksi maatalous tuottaa Suomessa todella huonosti ja pärjää vain kepulikonstein.
Ilmoita asiaton viesti
Petrin kanssa täysin samaa mieltä.
Eikä tämä ole ainut asia mitä kyseinen ministeriö on häslännyt.
Sellainen on Suomen metsien ja pohjavesien yhtiöittäminen ylikansalliseksi riistaksi.
Ensiksi vapautettiin puun läpimittavaatimukset minimistä, suurennettin rekkakoot ja nyt sitten tämä.
Tästä ovat pääosin vastuussa kepun Leppä ja Tiilikainen.
http://keskustelu.mvlehti.net/index.php?topic=21662.0
Ilmoita asiaton viesti
No yksityistämisprojektin paine tulee EU:sta. Mutta silkka epäpätevyys pitäisi kyllä olla nopean erottamisen peruste.
Ilmoita asiaton viesti
Mäkelä, yhteistyötä rakentaen taisi olla hallituksen peruslausekkeita. Miten toisen puolueen ministerin erovaatimuksen esittäminen palvelee tarkoitusta?
Aloitteellisuutesi ei myöskään auta maakunnallista yhteistyötä. Teillä näyttää olevan kovasti oppimista politiikan hoidosta. Olisi syytä myös ottaa selvää asioista ennen tuuleen huutamista.
On totta, että ministerin tulee arvovallallaan edesauttaa tietojärjestelmäongelmien ratkaisua. Tietojärjestelmävakaushäiriön lähtökohta, MMM Tiken siirtäminen Maanmittauslaitokseen ja tietojärjestelmämuutospäätökset tehtiin ennen nykyisen ministerin toimikautta.
Vaikkei syyttävä sormesi ministeriin osoitakaan, uskon, että Tiilikainen käyttää kaikki mahdolliset resurssit ongelman ratkaisemiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Sota (tai Sote) ei yhtä miestä kaipaa, ei ainakaan sellaista, joka ei saa tuon tasoista ongelmaa korjattua.
Maksatuksia ei edelleenkään hoideta, vaan painitaan tietojärjestelmän kanssa. Suomessa on johtajuuden kriisi ja sitä ei saada hoidettua, jos näinkin isoista ongelmista ei seuraa vastuullisille mitään. Ministerin tulisi siivota epäonnistuneet virkamiehet ja erota. Joskus pitää kantaa vastuu alaisten epäpätevyydestä.
Suomessa on jo liian pitkään jatkunut kulttuuri, jossa epäpätevyys ja isotkin virheet kuitataan olankohautuksella ja henkilökohtaiseen vastuuseen joutuvat ainoastaan koneiston ulkopuoliset toimijat. Kuten tässä tapauksessa käy maanviljelijöille.
Ilmoita asiaton viesti
”Ministerin tulisi siivota epäonnistuneet virkamiehet ja erota. Joskus pitää kantaa vastuu alaisten epäpätevyydestä.”
Tiilikainen on ollut ministerinä vajaan vuoden. Hän sai perintönä kesken olleen tietojärjestelmäuudistuksen. Hankkeen ollessa edelleen kesken, olisi katastrofaalinen virhe erottaa vastuussa olevat henkilöt. Hankkeen vienti maaliin on kaikkien osapuolten etu. Kun maksatukset saadaan toimimaan, on tutkinnan aika: tuolloin voidaan etsiä niitä, joiden virhearvioinnista tilanne on saanut alkunsa. Parempi toki olisi, ettei etsittäisi syyllisiä, vaan etsittäisiin ja analysoitaisiin hankkeen ongelmakohdat ja estettäisiin näin virheen syntyminen toisaalla.
MMM TiKen lakkauttaminen ja henkilöstön siirto MML:lle ei tainnut sekään mennä aivan putkeen. Henkilöstö- ja tilasäästöjä ehkä saatiin, mutta auttaako kahden resurssipulasta kärsivän yksikön yhdistäminen kummankaan resurssipulaan?
Ilmoita asiaton viesti
Ihan sama minkä ministerin valtakaudella päätökset on tehty. Virkamiehet eivät vaihdu. Tässä haisee poliittisten virkanimitysten lemu – epäpäteviä valitaan virastojen johtaviin virkoihin, koska se on maan tapa.
– Heidän erottamistaan estellään väittämällä tätä yhteistyön rakentamamiseksi..
Pätevilläkään poliitikoilla ei ole mitään keinoa nostaa Suomea suosta ja saada virastoja toimintakykyisiksi, jos epäpäteviä virkamiehiä ei siirretä sivuun. Todennäköisesti alkuun riittäisi kun määriteltäisiin virkamiehille henkilökohtainen vahingonkorvausvastuu.
Ilmoita asiaton viesti
Tai laiminlyönneistä kuten tämä lätkäistäisiin jenkkiasevoimista tuttu ”Dishonorable Discharge” tyyppinen lappu, joka sulkisi julkiset virat tältä henkilöltä.
Nykyään ”erotetut” eli siis julkisuudessa muka itse eronneet yleensä vain siirtyvät sähläämään toiseen virastoon.
Ilmoita asiaton viesti
Sen verran kauan olen seurannut maataloutta, että on aivan turhaa syytää Kimmo Tiilikaista tämän hetken mavi-sotkusta. Kimmo on harvinaisen fiksu mies tohon ministerihommaan.
Mavi lähti vikateille kun se siirrettiin väkisin Seinäjoelle, jolloin moni kyvykäs virkamies hyppäsi kyydistä. Tilalle tuli nuoria, kirjaoppineitä. Saatte itse pohtia kuka silloin oli maatalousministeri…
Ilmoita asiaton viesti
Konkurssiin jokainen joka ei tule omillaan toimeen.
Ilmoita asiaton viesti
En muista, milloin valtionhallinnon tietojärjestelmien uudistus olisi toteutunut ongelmitta tai aiheuttamatta viiveitä asioiden käsittelyyn. Ja noita tietojärjestelmien uudistuksia tuntuu olevan tarve tehdä alituiseen. Lienee kohtuullisen hyvä bisnes joillekin tahoille. Yleinen selitys tietojärjestelmäuudistukset viiveille tuntuu ainakin olevan.
Ilmoita asiaton viesti