*

Petri Mäkelä Satunnaisia mielipiteitä ja poliittisia piikkejä

Tuomittu syrjäytymään?

Saana Lehdon hyvä kirjoitus ”Pojat on poikia?” herätti minut kirjoittamaan tämän blogin. Poikien ja miesten syrjäytyminen ovat vakavia ongelmia. Monella introvertilla pikkupojalla syrjäytyminen alkaa jo päiväkodissa. Hiljaiset ja toisaalta ylivilkkaat pojat, jotka eivät jaksa tietyissä kasvuvaiheissa paneutua kouluopetukseen ovat suuressa vaarassa syrjäytyä. Ilman muodollista koulutusta on lähes mahdotonta työllistyä, varsinkaan jos sosiaaliset taidot eivät ole huippuluokkaa.

 

Toinen helposti ongelmiin ajautuva ryhmä ovat maakuntien nuoret miehet, jotka ovat käyneet koulunsa kunnialla ja yrittäneet rakentaa elämäänsä perinteisten valmistukseen ja alkutuotantoon liittyvien ammattien parissa. Monesti elämä törmään seinään kun työpaikka katoaa tai sitä ei löydy ensinkään. Perheen perustaminen jää haaveeksi. Moni ehtii ostaa asunnon tai talon, joka sitoo nämä nuoret kuihtuville alueille, jolloin kynnys lähteä työn perässä kasvukeskuksiin nousee suureksi.

 

Nykyinen tyttöjä suosiva koulutusjärjestelmä yhdistettynä työelämän murrokseen tulee vain pahentamaan ongelmia. Digitalisaation ja automaation kehittyminen vie kiihtyvällä tahdilla sellaisia työpaikkoja, jotka ennen ovat tarjonneet elämän eväät nuorille, joille koulun penkki ei maistu.

 

Pahimmillaan tilanteet, joissa nuori mies ei pääse elämänsyrjään kiinni johtavat siihen lopullisimpaan ratkaisuun. Suomalaisten miesten itsemurhatilastot ovat karua luettavaa. Suomalaisen muuttotappioalueella elävän miehen itsemurhariski on suurempi kuin sotatoimialueelta paenneiden turvapaikanhakijoiden.

 

Feministisen sukupuoliteorian sijaan suomalainen koulujärjestelmä tarvitsee tukitoimia pojille. Järjestelmän on pidettävä mukana myös ne pojat, joita mopojen rassaus ja tyttöjen vikittely kiinnostavat enemmän kuin abstraktit teoriat.

 

Saanan blogissa on hyviä avauksia tämän saavuttamiseksi, mutta varmasti paljon muutakin on tehtävissä.

 

http://saanalehto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234610-pojat-on-poikia

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (26 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

"Suomalainen koulujärjestelmä tarvitsee tukitoimia pojille".

Tuon tarkoitus on varmaan hyvä, mutta ehkä siinä on pieni asennevirhe. Sen sijaan, että luodaan tuen tarvetta, tulisi pikemminkin virittää koulujärjestelmää niin, että pojat eivät tarvitse tukitoimia. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että huomioidaan nykyistä poikien kehitystahti ja pojille ominainen oppimistapa.

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä

Tukitoimia tai koulun kehittämistä, mutta kun katsotaan mihin suuntaan koulu on menossa en pidätä hengitystä että tämä löysempi ja itsenäisempi oppimistapa varsinaisesti hyödyttää niitä jotka ovat jo nyt vaikeuksissa.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Jurri näin! Tämä on ainoa oikea lähestymistapa ongelmaan. Tukia, tukia, tukia kaikille, niin kohta tukia ei ole kenelläkään! Edes niille mm. vammaisilla joille tuki on elintärkeää!

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä

Miten tämä liittyy aiheeseen? En nyt saa ihan kiinni siitä, että miten sinänsä terveiden nuorten auttaminen työelämään ja muutenkin yhteiskuntaan olisi vammaisilta pois?

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen Vastaus kommenttiin #6

Ilmaisin itseni ehkä huonosti. Onhan jo nyt kouluilla koulunkäyntiavustajia ja tutoreita, mutta ne eivät ole juurikaan auttaneet asiaa. Lisänneet vain kustannuksia ja byrokratiaa.
Rahallinen panostaminen on hukkaan heittämistä, jos opiskelusta ei tehdä mielekästä.

Koulujärjestelmä pitäisi ajatella kokonaan uusiksi, tai palata entiseen kansa-, kansalais-, keskikoulu-, ammattikoulu jakoon. Sillä systeemillä jokainen löytäisi oman tiensä ja alansa ilman turhaa jankkaamista.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Ihan mielenkiinnosta, mitä ne tukitoimet noin konkreettisesti ovat? Hiukan kärjistäen tämän voisi lukea siten, että tyttöjen tehtävä on opetella ne abstraktit teoriat (siinä määrin kuin koulun oppimäärää sellaiseksi voi kutsua), joilla sitten tukevat mopoja rassaavia poikia. Niin, ja Laasasmaisesti toki kiltisti pariutuvat tyttöjen vikittelystä tykkäävien kanssa.

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä

Sanotaan näin että en ole opetuksen ammattilainen, mutta jotain tartteis tehrä, että saadaan osa pojista sille tasolle, että esim. normaali tekstin tuottaminen ja ymmärtäminen onnistuu peruskoulun jälkeen.

Työelämässä on se isompi sarka, sekä siinä että edes. matalapalkka-aloille pääsisi ilman tutkintoja ja toisaalta se että olisi jotenkin taloudelliesti järkevää lähteä niiden saatavissa olevien töiden perässä muuttamaan.

Koulutuspolitiikan lisäksi pitää siis uudistaa mm. työelämän pelisääntöjä, kaavoitusta, asumistukisysteemiä ja montaa muutakin kohtaa.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Juu, päämääristä olemme samaa mieltä. Ne vain eivät onnistu mopoja rassaamalla ja tyttöjä vikittelemällä. Ehkä kyse on ainakin osittain siitä, että pitäisi oppia, että joskus joutuu tekemään epämiellyttäviä asioita saadakseen tehdä jotain miellyttävää.

Sama koskee oikeastaan työelämää. Jos tilanne on, ja tulevaisuudessa tulee olemaan yhä enemmän, että matalapalkka-aloillekin vaaditaan tutkinto, niin silloin se on juuri se epämiellyttävä asia, joka pitää oppia lapioimaan.

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä Vastaus kommenttiin #7

Ongelma tulee, kun se ammattikoulututkinto ei enää riitäkkään työnsaantiin, tai ainakin pitäisi lähteä isolle kirkolle, jossa työstä jää käteen känsät. Auta armias jos olet kolmikymppinen, jolla on asuntolaina jossakin vähän syrjemmässä ja työt menevät alta... Koulunpenkille on iso kynnys.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#2:
Tuohon tietysti ei ole muutamaan riviin puristettavissa olevaa yksinkertaista vastausta. Mutta joitakin pintapuolisia ajatuksenpätkiä.

Ensinnäkin, tuosta mopoja rassaavia poikia luonnehivasta stereotypiasta voisi hissuksiin tinkiä, joskin siinä on se varteenotettava huomio, että pojat oppivat enemmän tekemällä. Ja se olisi syytä huomioida opetuksessa.

Toiseksi, abstraktit teoriat - matematiikka ja fysiikka - ovat enemmän poikien juttuja ja kielet tyttöjen juttuja. Mutta pojilla se abstraktin ajattelun aika kehittyy myöhemmällä iällä kuin tytöillä.

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

Nojaa, itse asiassa noistakin stereotypioista pitäisi päästä eroon.

Omaan empiriaan (kahden opettajan lapsena, yhden puolisona ja itsekin suurimman osan aikuisikää opetustehtävissä eri tasoilla toimineena) nojaten uskaltaisin väittää, että suurin ongelma nykyisessä järjestelmässä on se, että elämän kannalta keskeiset valinnat osuvat poikien kannalta väärään aikaan.

Siinä vaiheessa kun jatkokoulutuspaikkaa valitaan, ja siihen oikeuttavia arvosanoja haetaan, on melkoinen osa pojista pahimmassa murrosiässä. Vaikkei se mopon rassaaminen ja tyttöjen vikittely ehkä koko elämän osalta olisikaan se kaikkein tärkein juttu, dominoivat ne juuri tuossa elämän nivelkohdassa. Tytöt kehittyvät aikaisemmin, ja heistä pahimmatkin tapaukset ovat yleensä seestyneet ajoissa. Sitten kun pojille alkaa järki palautua nivusista päänuppiin, on juna jo joillekin ajanut ohi pysäkin.

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä Vastaus kommenttiin #11

Ja sitten on vielä tämä kohtuullisen iso joukko, joka on tehnyt sen mitä odotetaan ja silti elämä heittää sellaiset kortit joilla vaihtoehtona on sossunluukku tai köysi... Vain vähän kärjistäen.

Koulutuksen uusiminen on vain osa ongelmavyyhdin ratkaisua. Jos minulla olisi kokonaisratkaisu, olisin kyllä kirjoittanut sen auki, koska eiköhän sillä edes kaupunginvaltuustoon päsisi.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Jos leimataan numeroarvosanoilla huonoksi, se tuskin ketään kannustaa opiskelemaan.
Onneksi sentään istumaan pakottaminen on vähentynyt.

Käyttäjän PetriMkel kuva
Petri Mäkelä

Toisaalta yhtä huonosti käy niille, jotka kelluvat läpi peruskoulun oppimatta juuri mitään. Eli samalla kun pitäisi saada osa pysymään mukana, pitäisi huolehtia siitä, että vaatimustaso ei tästä enää laske.

Ja sitten pitäisi saada vielä ne lahjakkaimmat puhkeamaan kukkaan.. ei tämä helppoa ole.

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Tuosta eri mieltä. Tai ainakin kysyn, onko tuossa kysytty mitä pojat tai miehet haluavat?

Olen seurannut tenniksen pelaamista 30 vuotta. Kaikki miehet pelaavat voittaakseen. Naiset eivät yleensä laske edes pisteitä. Molemmat viihtyvät. Onneksi miehille, että kilpailua ja pisteiden laskua ei ole laissa kielletty.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Ketkä saavat hyviä arvosanoja oppimatta mitään?
Tietenkin opetusta voi järjestää niin, että lahjakkaimillakin on mahdollisuus kehittyä kykyjensä mukaan.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen

Vastahan oli tutkimus, jossa todettiin että, neljäsosa pojista ei osaa lukea sujuvasti peruskoulusta päästyään ja laskutaito on suurella osalla oppilaista erittäin heikkoa. Kun vaatimukset ovat kovat, heitetään hanskat tiskiin ja luovitaan koulu loppuun. Niin se tahtoo mennä.
Miten lähdet jatko-opiskeluun kun pohjatiedot ovat olemattomat ja lukutaitokin lähes nolla? Et mitenkään.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Niinpä, jos jo alaluokilla saa tuomion: huono, se ei juuri kannusta opiskeluun. Vielä saatetaan kotona haukkua ja jankuttaa. Syntyy helposti kierre jossa koulunkäynti tuntuu vastenmieliseltä.
Olisi syytä tarkemmin tutkia mistä nykyiset sukupuolierot koulumenestyksessä juontuvat ja korjata eriarvoisuutta aiheuttavat opetusmenetelmät ja käytännöt.

Käyttäjän KansalainenKane kuva
Markku Nieminen Vastaus kommenttiin #19

Just näin. Ei koulussa tarvitse aina olla pelkää leikkiä ja hauskaa. Kohtalainen järjestys, kohtalaiset haasteet voivat motivoida paremmin kuin liian helpot itsestään selvät tehtävät, ja jokaisen oppilaan eritystaidot ja kiinnostuksen kohteen tulisi huomioida jo ala-asteelta ja kannustaa niiden hiomiseen.
Ei kaikki pojat halua mopoja rassata mutta joka haluaa, miksi ei!Työtä tekeviä käsiäkin tarvitaan, enemmän kuin "tohtoreita maistereita melkein jokainen", Junnun sanoin!

Käyttäjän mikkokokko kuva
Mikko Kokko

Hyvä kirjoitus. Itsekin pohdiskelin sivuten tätä teemaa kirjoituksellani seiskan poika.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Ennemmin tai myöhemmin on luovuttava täystyöllisyyden tavoitteesta ja tavoiteltava täystoimeliaisuutta. Rahaa voisi ansaita olemalla hyvä, toimelias kansalainen, joka pitää huolta itsestään ja ympäristöstään. Eräänlainen apurahasysteemi, jossa tunnistetaan henkilön taipumuksia ja hänen tehtävänään on kehittää ja toteuttaa itseään itseään ja ympäristöään hyödyttävällä tavalla. Onnistumalla paremmin, saa ansaitsee enemmän rahaa.

Kyllähän se vähän sosialismilta kalskahtaa, mutta kertoisiko joku, miten automatisoituneessa talous- ja tuotantojärjestelmässä puhdas kapitalismi voisi olla reilu peli, jos keskiverto ihminen ei voi enää ahkeruudella pärjätä kuten viime vuosisadalla ja sitä ennen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Työ on keskeinen toimintaa joka sitoo yhteiskunnan jäsenen yhteisöön. Vain harva pysty säilyttämään itsetuntonsa työttömänä. Yhteiskunnallisesti välttämätöntä työtä tulee aina olemaan, mutta kivikaudella selvittiin 3-4t. työpäivillä.
Työn pitäisi olla kansalaisoikeus ja -velvollisuus.
Oikeus työhön pitäisi palauttaa perustuslakiin.
Kapitalismi ei ole koskaan ollut mitään reilua peliä. Lautapelissä Monopoli havainnollistuu miten käy puhtaassa kapitalismissa.

Käyttäjän MarinaLindqvist kuva
Marina Lindqvist

Pitäiskö poikien mennä kouluun vasta 2-3 vuotta myöhemmin kuin nykyisin?

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Poikien syrjäytymisen perimmäiset syyt ovat muualla kuin koulussa.

Keskeistä on isän, isähahmojen ja miesmallien puuttuminen. Näin on kotona ja koulussa.

"Perhe" tarkoittaa nykyään liian usein yh-äitiä lasten kanssa.

"Opettaja" tarkoittaa liian usein naisopettajaa.

Miehyys on kateissa tai jopa hukassa.

Maksun kantavat syyttömät kasvavat lapset.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Niin lastentarha- kuin kouluopettajiksi tarvittaisiin miehiä. Pitäisikö koulutukseen laittaa sukupuolikiintiöt?

Toimituksen poiminnat